Maillijst opbouwen? Zo zet je jouw weggever op je website.
Dit blog is eerder verschenen op Regelhelden.com
Prachtig is ‘ie geworden, dat e-book.
Het heeft heel wat frustratie opgeleverd, maar nu is het zover. Tijd om hem te delen met de vrouwen die zichzelf wegcijferen.
Maar hoe…
Je ziet ze toch overal voorbij komen, zoals je overal blauwe auto’s ziet als je er net één hebt gekocht. E-books met een 3D afbeelding worden aangeboden op websites, Facebook, LinkedIn en zelfs Instagram. Bovenaan een website zag je ook nog een mooie pakkende titel ter promotie.
Dat zou je ook wel willen. Je weggever goed op je website, zodat je die makkelijk op je social media kanalen kunt delen.
De basis voor het plaatsen van je weggever op je website bestaat uit de volgende stappen:
- Zet je weggever als PDF en als afbeelding van de voorkant in ‘media’.
- Maak een aanmeldformulier in je nieuwsbriefsysteem.
- Plaats dit formulier op een pagina.
- Maak een bedankpagina.
- Leid de inschrijver via je nieuwsbrief systeem naar die pagina.
Extra mogelijkheden:
- Plaats ook een aanmeldformulier op andere opvallende plaatsen op je website.
- Promoten, promoten en promoten.
Waar plaats je je e-book of checklist?
Als je weggever een e-book of checklist is zet je die als PDF in ‘media’. Daarnaast maak je een sprekende afbeelding van de voorkant en ook die plaats je in ‘media’. Dit heb je beide bij de volgende stappen nodig.
Mocht je een e-mail- of videoserie als weggever hebben, dan stuur je deze via een automatische mail serie na inschrijving. Dit kun je helemaal in je nieuwsbriefsysteem regelen.
Video’s kun je in Vimeo plaatsen. Zelfs zodanig beveiligd dat mensen de video alleen kunnen bekijken als ze er via de link van je website opkomen. Dit is beschikbaar in de betaalde variant van Vimeo, als domain level privacy.
Maak een aanmeldformulier in je nieuwsbriefsysteem.
Elk nieuwsbrief systeem biedt je de mogelijkheid om een aanmeldformulier te maken. Je kunt dit geheel in je huisstijl doen en de tekst erbij aanpassen.
Vervolgens zet je het formulier op je website. Dit kan via een plugin of via de tab Text van je pagina. Daarin plak je dan de code die je in je nieuwsbrief systeem kunt kopiëren na het maken van je formulier.
Hou er rekening mee dat je voldoet aan de wet AVG. Je mag niet zomaar iemand op je nieuwsbrief lijst zetten, na het sturen van je weggever. Je moet specifiek toestemming vragen om ze de nieuwsbrief toe te mogen sturen.
Pagina voor het aanmeldformulier
Om het delen van je weggever makkelijk te maken is het fijn om een losse pagina op je website te maken met het aanmeldformulier. De afbeelding zet je er natuurlijk ook bij. Zo ziet je bezoeker direct wat ze kan downloaden.
Je kunt de link naar deze pagina eenvoudig delen op al je social media kanalen.
Zorg dat het eenvoudig is om je formulier te vullen. Hoe meer moeite jouw klant moet doen, des te kleiner de kans dat ze haar gegevens invult.
Vraag alleen om naam en e-mailadres. Zet er meteen een vinkje bij waarmee ze zich ook kan aanmelden voor je nieuwsbrief. Ja, die kun je anders noemen.
Maar je moet een akkoord hebben om je nieuwsbrief te mogen toesturen.
Hierdoor houd je rekening met de wet AVG. Als ondernemer moet je zorgvuldig met persoonsgegevens omgaan. In dit artikel ga ik daar niet uitgebreid op in, maar het belangrijkste is dat je duidelijk aangeeft waar iemand zich voor aanmeldt.
Maak een bedankpagina
Op de bedankpagina zet je weer de afbeelding van je weggever met een link naar de PDF. Daarnaast noem je een passend blog of verwijs je naar je Facebookpagina. Alles om onder de aandacht van je bezoeker te blijven.
Die bedankpagina moet daarom echt om je bezoeker draaien. Geef informatie waar je bezoeker iets aan heeft.
Leid de inschrijver via je nieuwsbrief systeem naar die pagina.
In je nieuwsbrief systeem kun je de inschrijver naar de bedankpagina leiden. In plaats van een mail met een link naar je weggever, komt de potentiële klant weer op je website.
Dat is ook direct het voordeel van een bedankpagina. Wie weet wat ze nog meer ontdekt? Gebruik die kans en geef een extra tip, informatie of verwijzing naar een blog.
Als dit staat kun je je weggever op meer plaatsen onder de aandacht gaan brengen.
Plaats een aanmeldformulier op andere opvallende plaatsen op je website.
Denk daarbij aan onder je header op je homepagina, de zijbalk naar je blog of onder een toepasselijk blog.
Promoten, promoten en promoten.
Als laatste is het een kwestie van promoten. Breng je weggever onder de aandacht op je social media kanalen. Noem het in je handtekening onder elke mail.
Maak een cover voor je Facebook of LinkedIn profiel waarop je je weggever vermeldt.
Het is een cadeautje, dus ben niet bang om het te delen.
Deel later nog eens een alinea als trigger, met een verwijzing naar je e-book. Of deel bij een videoserie een tip in een kort filmpje. Er zijn nog veel meer manieren te bedenken.
Waarom je dit zo belangrijk is? Dat lees je in mijn blog: "Weggever gemaakt? Waarom je die vandaag nog moet promoten"
Wees creatief.