Wat is het juiste moment voor een online training?
Plannen voor een online training?
Een e-learning aan je aanbod toevoegen klinkt interessant, zeker nu. Geld verdienen, terwijl je lekker een boek leest. Het klinkt heerlijk, maar zo eenvoudig is het niet.
Er zijn een aantal zaken die je op orde moet hebben, voordat je een e-learning maakt.
Zo voorkom je dat je over 3 maanden al variant nummer 4 maakt en nog geen deelnemer hebt.
Vraag je dus af: "Is dit het juiste moment voor mij?"
Dit zijn punten om rekening mee te houden:
- Heb je al voldoende ervaring?
- Is er al sprake van naamsbekendheid op het gebied van je e-learning?
- Maak je gebruik van een stappenplan bij het werk met je klanten
- Kom je ruimte in je agenda tekort om meer mensen te kunnen helpen?
- Wil je graag kennis online aanbieden en dit combineren met live sessies?
1. Ervaring is belangrijk
De inhoud van je training moet zinvol zijn. Je wilt dat mensen er iets aan hebben. Dat ze hun enthousiasme delen over de online training, zodat ze er positief over praten met anderen.
Om te weten wat werkt, moet je ervaring hebben met het onderwerp van je online training. Alleen kennis is niet voldoende. Weten wat werkt in de praktijk. Daardoor ontdek je hoe je iets uitlegt, zodat het je klant in beweging zet.
Hou er rekening mee dat uitleg geven via een video, anders is dan live of in een online sessie. Je ziet de reactie van de deelnemer niet. Je weet niet wat het met hem of haar doet. Daar is die ervaring zo belangrijk voor. Dan kun je wel een gefundeerde inschatting maken van de reactie op jouw verhaal.
Als je een online training eventueel combineert met live (online) sessies, breidt je die kennis nog verder uit. Sommige cursussen lenen zich ook goed voor opdrachten. Door die te laten inleveren zie je steeds beter het resultaat van jouw werk.
2. Weten je potentiële klanten je te vinden?
Als je de e-learning hebt gemaakt, wil je graag deelnemers. Die vind je op dezelfde manier als je huidige klanten. Know, like, trust.
Om tot aanschaf van jouw online cursus over te gaan, moeten ze vertrouwen hebben in jou. In jouw kennis en kunde.
Ze moeten je leuk vinden, een klik met je voelen. Dat geldt niet alleen voor coachsessies of voor 1-op-1 sessies. Zelfs als je een stofzuiger koopt, koop je die bij een bedrijf dat je vertrouwt. Van een merk dat je vertrouwt.
Zorg dus dat je al bekend staat om kennis, goede service en prettig klantcontact. Dan kun je via marketingboodschappen jouw e-learning onder de aandacht brengen en zijn mensen sneller bereidt om ervoor te betalen.
Plaats op je salespagina voor je e-learning, gerust reviews van live sessies. Het toont je ervaring en vergroot het vertrouwen.
Is jouw lijst nog klein? heb je nog weinig volgers op social media? Nog niet zoveel bezoekers op je website?
Richt dan eerst je focus op het vergroten van die aantallen en maak daarna pas je online leeromgeving.
3. Een vaste werkwijze is om te zetten naar een online training
De inhoud van je training bestaat uit de vaste stappen die je neemt bij je werk met klanten. Een aanpak die zich bewezen heeft, omdat iedereen die graag doorloopt. Uitleg die je elke keer geeft, moet in elk geval terug te vinden zijn.
Ontdek wat er elke keer terugkomt, dan heb je de basis van je training. Als je dat nog aan het uitzoeken bent, is dit voor jou nog niet het moment.
4. Zit je agenda voor de komende maanden vol?
Fijn. Toch?
Maar je wilt meer mensen helpen, dat begrijp ik. Je kunt met groepen gaan werken (nu even online in plaats van live), maar daarna wordt het lastig. Ook jij hebt maar 24 uur in een dag.
In deze situatie is een online leeromgeving een uitkomst. Je kunt veel mensen tegelijk bereiken. Deelnemers hebben direct toegang en hoeven dus niet te wachten tot jij tijd hebt. Ze kunnen in hun eigen tempo werken aan de lesstof.
5. Een combinatie van online en live is ook mogelijk
Wil je toch contact met de deelnemers? Is het voor jouw werk belangrijk om je klanten te spreken?
Er zijn meerdere combinaties mogelijk bij een online leeromgeving. Je kunt de lessen combineren met contact via een Facebookgroep. Contactmomenten kun je dan met Facebook lives verzorgen en via berichten en reactie. Daarnaast kun je kiezen voor een community op een eigen platform.
Maar denk ook aan alle tools die beschikbaar zijn om online in overleg te gaan met elkaar. Deelnemers hebben dan geen reistijd en jij kunt dit als extra service bieden bij je online lessen.
Denk aan 1-op-1 sessies of aan groepsgesprekken online. Dat kunnen waardevolle aanvullingen zijn.
Wat is je eindconclusie?
Kijkend naar deze punten, is dit dan voor jou een goed moment voor een leeromgeving?
Hou er rekening mee dat het maken van de inhoud behoorlijk wat tijd vergt. Pak dit gestructureerd aan en neem die tijd ervoor.
Het bouwen van je leeromgeving is natuurlijk ook een technisch verhaal. Er zijn verschillende methodes om dat te doen. Welke je gebruikt is afhankelijk van je online training. Daar zal ik de komende maanden meer over delen.
Wil je hulp hierbij? Kijk dan hier voor meer informatie.
Dan heb jij er daarna een mooie dienst bij.