Wanneer gebruik je Wishlist Member voor je leeromgeving?

Wanneer Wishlist Member

De voordelen van Wishlist Member op een rijtje

De eerste online training die ik bouwde was met Learndash. De klant waarvoor ik de omgeving zou bouwen, had dit namelijk al aangeschaft en ik heb dat toen verder uitgezocht.
Voor die training was Learndash de juiste tool, bleek achteraf.

Later kreeg ik een paar klanten die al een omgeving hadden in Wishlist Member. Door die te onderhouden en uit te breiden, leerde ik deze tool beter kennen.

Daardoor zag ik ook de verschillen tussen beide tools en de voor- en nadelen.

Zoals ik in mijn vorige blog over Learndash al aangaf, mijn keuze voor een tool voor een online training is afhankelijk van de opzet daarvan. Hoe wil je de lessen aanbieden? Is er een volgorde? Wil je ze los kunnen verkopen?

Hoe werkt Wishlist Member?

Wishlist Member is geen Learning Management System, zoals Learndash. Wat Wishlist Member doet is het beschermen van je website pagina’s en berichten.

Je stelt verschillende lidmaatschappen in, bijvoorbeeld brons, zilver en goud. Per pagina of bericht geef je vervolgens aan welk lidmaatschap toegang heeft. Heeft een bezoeker niet ingelogd, dan zal die alleen de onbeschermde pagina’s kunnen zien. De homepagina bijvoorbeeld of een pagina waarop je gratis inhoud deelt.

Klikken ze op een pagina die is afgeschermd, dan krijgen ze een pagina te zien met de reden dat ze de inhoud niet kunnen zien. Hierop kun je een link plaatsen naar je aanbod.

Is iemand wel ingelogd, maar heeft die niet het juiste lidmaatschap dan kun je een andere pagina tonen. Natuurlijk kun je ook daarop een link plaatsen naar het andere lidmaatschap.

Dit is in de basis hoe Wishlist Member werkt.

Voordeel nummer 1 van Wishlist Member

Als jouw online cursus bestaat uit verschillende onderdelen die je los van elkaar kunt leren, dan werkt Wishlist Member fijn. Je geeft een deelnemer direct toegang tot alle lessen of modules en ze kiezen zelf waar ze als eerste mee aan de slag gaan.

Heb je een nieuwe module gemaakt, dan voeg je aan die pagina het juiste abonnement toe en de deelnemer kan de module direct bekijken.

Voor het gebruiksgemak van je deelnemers is het goed om een pagina te maken met een overzicht van de modules. Dit kun je met afbeeldingen doen, met buttons of met tekst. Net wat je mooi vindt qua opmaak. Zolang je er maar links naar de juiste pagina’s / berichten op plaatst.

Bij elk lidmaatschap kun je aangeven op welke pagina ze moeten uitkomen na inloggen. Deze pagina is daar ideaal voor. Zo maak je er voor je deelnemers geen zoekplaatje van.

Je kunt pagina’s eenvoudig voor meerdere lidmaatschappen openstellen

Als je werkt vanuit een basislidmaatschap en een verdieping daarop, dan heb je waarschijnlijk een aantal lessen die voor beide lidmaatschappen zichtbaar moeten zijn. Gelukkig kun je elke pagina openstellen voor zoveel niveaus als je maar wilt.

Stel je hebt brons, zilver en goud, dan kun je een pagina voor alle drie de niveaus beschikbaar stellen. Maar je kunt ook een pagina alleen voor brons, of juist voor zilver én goud open zetten. Hierin ben je helemaal vrij.

Als je met shortcodes kunt werken, kun je zelfs een deel van een pagina afschermen voor een bepaald niveau. Zo kun je een overzichtspagina maken waarbij iedereen alleen de modules of lessen ziet waartoe ze toegang hebben.

Goed te koppelen met Autorespond shopping cart en met ActiveCampaign (of Mailblue)

Werk je met het nieuwsbriefsysteem Autorespond en met de shopping cart?
Wishlist Member is hier heel goed mee te koppelen. Je kunt het zo instellen dat deelnemers het juiste lidmaatschap krijgen en dat ze daarnaast een e-mail krijgen met de inloggegevens.

Werk je ActiveCampaign of Mailblue? Dan kun je ook hiermee het lidmaatschap regelen en de e-mail. Qua betalingssysteem raad ik dan Woocommerce aan. Woocommerce is goed te koppelen met ActiveCampaign, zodat je ook dan alles automatisch kunt regelen.

Progressie volgen is niet mogelijk

Is het voor jou en je deelnemers belangrijk om te zien hoever je bent met de lessen? Hoeveel lessen er al zijn gevolgd en waar je bent gebleven?

Dan is Wishlist Member niet het systeem voor jou. Hier is het systeem niet voor bedoeld. Daaruit blijkt dat het geen Learning Management System is, maar een membership plug-in.

Deelnemers automatisch door laten gaan van het ene niveau naar het andere of op een bepaalde datum is wel mogelijk, maar werkt niet altijd optimaal is mijn ervaring.

Conclusie

Wil jij verschillende inhoud beschikbaar stellen voor meerdere soorten abonnementen? Dan is Wishlist Member een fijne tool om mee te werken. Je bent vrij snel thuis in de basisprincipes.

De juiste deelnemers krijgen toegang tot de juiste pagina’s en dit werkt echt heel goed. Je pagina’s zijn goed beschermd.

Meer weten? Mail naar jenny@sterkeronline.nl

2 reacties

  1. Joannette Riddersma op 6 oktober 2022 om 7:38 pm

    Kan je met wishlist members ook regelen dat toegang op ene bepaald moment pas gebeurt?
    Mensen kopen een training , krijgen na het aanschaffen een inlog link maar de training start pas 3 weken later.
    Waar kan dat geregeld worden?

    • Jenny Lenting op 7 oktober 2022 om 12:16 pm

      Hallo Joanette,
      Dat kan inderdaad. Je zou dit kunnen doen door gebruik te maken van de optie ‘Content Scheduler’
      Die vind je onder ‘Content Control’, daar kun je die optie aanzetten.

Laat een reactie achter