Soms werkt het met hulp sneller

Je bent je e-learning aan het inrichten en wilt de omgeving mooi en praktisch opzetten. Maar nu ben je alweer een uur aan het zoeken hoe je ervoor zorgt dat die video goed komt te staan en hoe je nieuwe deelnemers een mail stuurt met informatie over het inloggen.
Het werkt niet als je deelnemers handmatig moet toevoegen na de aankoop, maar stel dat automatische betaalproces maar eens goed in. Als je kijkt naar de uren die je al hebt besteed aan je e-learning, word je niet blij.
Zo was ik ook
Als je mij een beetje kent, weet je dat ik dit zelf ook lang alles alleen uitzocht. Ik kon alles wel zelf, niet voor niets heb ik er zelfs een blog over geschreven. Maar inmiddels weet ik dat het voor sommige dingen gewoon sneller werkt met wat hulp.
Het spreekwoord “Schoenmaker blijft bij je leest” gaat dan echt op.
Om die reden heb ik ruim 5 jaar geleden de training voor WebAssistant en Bouw je eigen webbouwbedrijf van Weblish gevolgd. Snel doorpakken en bijleren, zodat ik daarna nog meer te bieden had aan mijn klanten.
Daarnaast stel ik voor sommige lastige zaken vragen in een Facebookgroep waarvan ik weet dat ik snel een goed antwoord krijg. Vakinhoudelijk kan ik daar in elk geval nog mijn kennis verder verdiepen.
Mijn belastingaangifte is ook zoiets dat ik liever helemaal uitbesteed. Ik weet dat ik dat echt wel uitgezocht krijg als ik me er in verdiep, maar dan heb ik nog steeds niet de kennis die mijn fiscaal adviseur heeft.
Hulp inschakelen
Wanneer is het nu nodig om hulp in te schakelen? Soms wil je het gewoon zelf onder de knie krijgen en werkt het goed om het helemaal uit te zoeken. Zelf, in je eentje. Daarmee doe je natuurlijk veel kennis op, juist ook als het af en toe misgaat.
Bij andere zaken is het sneller en beter om het te leren van iemand die al veel ervaring heeft op dat gebied. Verder zijn er ook taken die je beter helemaal kunt uitbesteden en loslaten.
Voor mij zit het verschil in hoe vaak ik iets moet doen en of ik er zelf energie van krijg.
Leuk, moeilijk of saai?
Vind je de taak die voor je ligt leuk om te doen? Duik er dan vooral helemaal in. Ontdek wat er mogelijk is en bouw je kennis op. Wil je sneller? Volg dan een training die je sneller de basiskennis geeft.
De praktijk zorgt dan voor de verdieping.
Vind je een deel van de werkzaamheden leuk, doe dan wat je leuk vindt en schakel iemand in om samen de laatste puntjes op de i te zetten. Je leert dan bijvoorbeeld het deel dat je vaker nodig hebt, maar hoeft niet alle details uit te zoeken.
Is het een hobbel om je er toe te zetten te starten met een taak of merk je dat dit jou echt niet ligt? Besteed dan de hele klus uit aan iemand die dit wel leuk vindt en die kennis en ervaring heeft.
Als je de werkzaamheden die je echt lastig of saai vindt uitbesteed, hou jij tijd over voor de zaken waar je energie van krijgt.
LearnDash Hulplijn
Wil je graag zelf aan de slag met je e-learning, maar niet alle details weten over de delen die maar 1x ingesteld hoeven te worden? Dan is de LearnDash Hulplijn iets voor jou.
Bijvoorbeeld als je graag de basis neerzet van je e-learning, maar heel graag hulp wilt bij het automatiseren van het aankoopproces. Of als jij wilt weten hoe je ervoor zorgt dat je deelnemers notities kunnen maken in de leeromgeving. Lekker overzichtelijk alles bij elkaar online. Of als je al een hele tijd aan het zoeken bent hoe jij ervoor zorgt dat je kunt chatten met je deelnemers tijdens het leerproces.
Ik weet dat je veel zelf wilt doen, zodat je ook zelf aanpassingen kunt doen. Als ondernemer is het soms lastig om zaken los te laten, maar je hoeft het niet alleen te doen. Met hulp gaat het sneller. Echt.
Meer weten over de LearnDash Hulplijn? Hier vind je er alles over.