online marketing wat doe je eerst

Online marketing is niet meer weg te denken voor een ondernemer. Als coach moet je daar echt mee aan de slag.
Maar wat moet er nu eerst worden opgepakt. En hoe pak je het aan?

Zoveel taken bij je eigen bedrijf

Bij de start van je eigen bedrijf komen allerlei zaken kijken. Je moet met van alles rekening houden.
Denk aan je inschrijving bij de Kamer van Koophandel, een zakelijke rekening openen, btw aangifte doen, een factuur maken, een website (laten) bouwen en nog veel meer administratieve zaken. En niet onbelangrijk er moeten klanten komen. Die komen niet zo maar aangelopen.

Zonder klanten geen eigen bedrijf.

Om die klanten te krijgen, kun je naar bijeenkomsten gaan en een praatje houden. Je kunt flyers uitdelen. Je kunt op markten gaan staan. Tevens kun je tegen iedereen die je kent, vertellen wat je doet.

Daarnaast kun je tegenwoordig natuurlijk online je klanten bereiken. Maar hoe pak je dat aan?
Wat is de juiste volgorde als het gaat om je online marketing?

De online marketing

Online marketing kan weer bestaan uit verschillende activiteiten. Denk hierbij aan:

  • Aansprekende teksten op je website
  • Pakkende berichten op sociale media
  • Blogs schrijven
  • Nieuwsbrieven sturen
  • Video's delen

Je basis is je website. Op je website kun je je diensten aanbieden en daar wil je mensen naar toe leiden.
Via het aanbieden van een gratis weggever kun je mailadressen verzamelen.
Naar deze mailadressen kun je je nieuwsbrief (het liefst met een andere naam, zoals tips of updates) versturen. In deze nieuwsbrieven zet je dan een link naar je website. Dat vergroot het aantal bezoekers op je website.
Je blogs plaats je op je website (dat is dan weer goed voor de zoekmachineoptimalisatie). Hierover kun je dan berichten plaatsen via de sociale media kanalen en via je nieuwsbrief.

Verkeer naar je website

Dit alles doe je voornamelijk om verkeer naar je website te krijgen. Want de mensen die op je website komen, zien welke diensten je aanbiedt. En voordat mensen overgaan tot koop, moeten ze tot 7 keer een bericht van je hebben gezien.
Daarnaast zorgt verkeer naar je website er weer voor dat je inschrijvers krijgt voor je nieuwsbrief (vanwege die super gave GRATIS weggever) en dat leidt tot meer contactmomenten.

Op sociale media ziet maar een deel van je fans je bericht. Via je nieuwsbrief kom je tussen de privé mail te staan. Dat zorgt ervoor dat je boodschap beter wordt gezien.

Wat heb je nodig?

Nu denk je misschien, "allemaal leuk en aardig, Jenny, maar wat moet ik nu eerst doen?"
Ten slotte kun je niet alles tegelijk aanpakken.
Als je je website klaar hebt, kun je op een pagina het inschrijfformulier voor je maillijst plaatsen met een aantrekkelijke tekst over je gratis weggever erbij.

Mensen schrijven zich niet in voor je nieuwsbrief, maar ze willen graag jouw gratis weggever. Die is natuurlijk perfect voor ze en geeft een oplossing voor hun probleem.

Mailingsysteem

Wat je nodig hebt om je inschrijfformulier op je website te kunnen plaatsen is een mailsysteem. Daarmee maak je het inschrijfformulier en dan komen de gegevens direct op je lijst.

Je kunt dan met een betaald systeem tevens automatische mails versturen, waarmee ze jouw weggever ontvangen of waarmee ze jou al beter leren kennen. Die keuze is aan jou.

Als je een E-book hebt kun je ze dit laten downloaden via een bedankpagina op je website. Is jouw weggever een mailserie met tips (zoals de mijne) dan kun je de automatische mails klaar zetten in je mailingsysteem.

Welk mailingsysteem?

Er zijn veel aanbieders van systemen om je mails mee te versturen. Als je wilt dat er automatisch mails worden verstuurd naar nieuwe aanmeldingen, zul je wel voor een betaald systeem moeten gaan.

Voorbeelden van aanbieders zijn:

  • Mailchimp
  • Active Campaign
  • Autorespond
  • Enormail

Bij Active Campaign en voortaan ook bij het Nederlandse Autorespond is het zelfs mogelijk om mails te sturen afhankelijk van of een relatie op een link heeft geklikt of niet.
Kijk waar jouw behoefte ligt en zoek dan op de mogelijkheden bij de aanbieders. Deze lijst is niet compleet, zoveel mensen zoveel wensen en zoveel aanbieders.

Samenvattend

Je basis voor je online marketing bestaat uit de volgende systemen:

  • Website
  • Mailingsysteem
  • Sociale media (naar keuze, waar jij verwacht dat je klanten zich bevinden)
  • Eventueel een videokanaal (zoals Youtube)

Onthoud hierbij wel: af en toe iets versturen c.q. plaatsen werkt niet. Je moet er wel consequent mee omgaan, als je er klanten mee wilt krijgen.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog?
Je kunt me bereiken via mail: Jenny@vavoorcoaches.nl of telefoon: 06 222 12 179.

Voor meer tips en informatie: volg me via Facebook, Twitter of LinkedIn:

Laat een reactie achter