Met dit formulier kun je veel automatiseren
Soms zijn er veel stappen nodig om een aanmelding te verwerken. Je kunt dit handmatig blijven doen, maar het kan lonen om de optie van automatiseren uit te zoeken. Het scheelt tijd, maar daarnaast vermindert het ook de kans op fouten.
Maar welke plug-ins zijn er eigenlijk en welke biedt de meeste mogelijkheden?
Vergelijking van plug-ins
Van een klant kreeg ik het verzoek om zoveel mogelijk werkzaamheden rondom een aanmeldproces te automatiseren. Het proces bestond uit 8 stappen, waarbij er bij 3 stappen gegevens van het ingevulde formulier handmatig overgezet werd naar een ander systeem.
Vooral het overzetten van ingevulde informatie is vrijwel altijd te automatiseren. Denk aan naam, e-mailadres en adresgegevens naar een Excel overzicht of Google Spreadsheet.
In dit geval wilden we de gegevens overzetten naar een Google Spreadsheet, Trello, Mailblue en Moneybird. Dat laatste is veelal alleen te regelen via Zapier of Make, maar verder heeft Fluent Forms meer mogelijkheden dan vergelijkbare plug-ins.
Uit de vergelijking bleek dat het zelfs meer opties had dan het duurdere GravityForms en bij WP Forms en NinjaForms moesten er te veel via Zapier gekoppeld worden, waardoor dit ook al snel duurder werd.
Door het eenvoudige drag en dropsysteem heeft deze plug-in ook de voorkeur boven ContactForm 7.
Koppelingen met andere systemen
Werk je met Trello, Mailchimp of ActiveCampaign? Dan kun je vaak automatisch de gegevens naar deze systemen overzetten vanuit het ingevulde contactformulier.
Met Fluent Forms zijn er veel koppelingen mogelijk voor een vaste prijs. Dit in tegenstelling van Zapier, waar je bij meer koppelingen ook hogere kosten krijgt.
Zo heb ik ingesteld dat na aanmelding bepaalde gegevens worden overgezet naar Trello. Er wordt dan een nieuwe kaart aangemaakt in een vooraf bepaalde lijst. Je kunt precies kiezen welke van de ingevulde velden worden overgezet.
Daarnaast is het makkelijk te koppelen aan een Google Spreadsheet. Andere velden nodig hierin? Geen probleem!
Overige opties
Een formulier is snel te bouwen, natuurlijk kun je een bevestigingsmail naar jezelf en naar de klant sturen. Je kunt de klant een formulier of afbeelding laten uploaden bij het invullen of toon het op bepaalde dagen en tijden.
Wil je je formulier graag in meerdere stappen laten invullen, zodat het niet als een heel lang formulier voelt? Ook dat is mogelijk met Fluent Forms.
Wil je een onderzoek doen met vragen onder je klanten of bezoekers? Ook dat is eenvoudig te regelen met het meerkeuze veld.
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, dus check die vooral op de website.