maillijst laten groeien

Wat kun je als ondernemer leren van een 77-jarige wandelaarster uit Best? Els Hermans is bijna tachtig en heeft een prestatie neergezet die ik haar niet na doe. Ze heeft voor de 45e keer de Nijmeegse Vierdaagse uitgelopen.

Haar doel is om ook de 50e keer nog te lopen. Ze laat zich nergens door tegenhouden. Niet door haar leeftijd, niet door regen en ook niet door blaren zo groot als een 2 euro-muntstuk.

Voor jou praktijk heb je ook een doel nodig. Ondernemen is soms afzien. Diep gaan en  doorzetten. Doorgaan als je de denkbeeldige blaren op je voeten hebt. Maar hoe doe je dat? Hoe haal je de doelen die zo enorm ver weg lijken te zijn?

Het juiste doel

Wandelen is ook mijn hobby en ik geniet ervan, maar de Vierdaagse uitlopen zit er voor mij niet in. Ik vind ik dat echt een prestatie. Om dit in 62 jaar maar liefst 45 keer te doen is bewonderenswaardig.

Daar heb je een sterke wil voor nodig. En volharding.

Het is duidelijk dat Els tijdens het wandelen een doel voor ogen heeft.

Zo vol ergens voor gaan, levert resultaat op. Niet alleen voor de Vierdaagse, maar ook als je je eigen praktijk opbouwt. Als je succes wilt hebben bepaal je je doel en ga je ervoor. Niet door even kort en heel hard te werken, maar door lang volhouden en doorgaan.

Stap voor stap.

Jouw doel kun je zelf kiezen, als het maar iets is dat jij belangrijk vindt.
Waar je met je hele hart voor wilt gaan. Zodat jij je doel bereikt, zoals Els het felbegeerde kruisje.

Stappen bedenken

Ik weet zeker dat Els Hermans zich in 1955 niet kon voorstellen dat ze ooit de Vierdaagse voor de 45e keer zou uitlopen. Ze is ooit voor de allereerste keer gestart. Na twee jaar droomde ze van 5 keer meedoen. Toen van 10 keer. Toen van 25 keer en nu wil ze zelfs haar tiende lustrum halen.

Een groot doel lijkt onbereikbaar en dat verlamt.  Bedenk daarom welke kleine stappen er nodig zijn om dat doel te bereiken. Die kleine acties die je direct kunt doen, zorgen ervoor dat je sneller uit de startblokken komt. Met een lange adem zorg je ervoor dat je ook je grote doelen haalt. Net zoals Els.

Laat je aantallen groeien

Op je maillijst staan nu 10 adressen, je website wordt per dag door 20 mensen bezocht en je hebt 92 likes op je Facebookpagina. Je berichten op LinkedIn worden 4 keer interessant gevonden. Dat is niet genoeg om van te kunnen leven, maar het is een begin.

Deze aantallen zijn je startpunt voor groei. En met elke actie die je doet, kom je een stapje dichter bij de finish.

Hoe gebruik je de Vierdaagse-methode van Els om je bedrijf te laten groeien?
Stel per maand doelen en werk daarnaar toe.

Door interessante berichten te plaatsen op Facebook, je website en via LinkedIn bouw je de groep lezers uit. Dit werkt als een olievlek.

Nu volhouden

Je gaat niet van 92 likes naar 400 in een maand. Daar heb je een lange adem voor nodig.

Zoals de atlete Dafne Schippers die in 2015 goud won op het WK op de 200 meter sprint en zilver op de Olympische Spelen in 2016. Al vanaf 2009 bouwt ze aan haar sportcarrière door er elke dag voor te gaan. Elke dag staat in het teken van de sport.  Op dit moment gaat ze weer voor goud op het WK.

Een lange adem en doorzetten werk niet alleen als je wereldkampioen wilt worden. Ondernemen is net een race naar het goud.

Berichten blijven plaatsen op sociale media is het enige wat werkt. Je weggever onder de aandacht blijven brengen zorgt voor een langere maillijst. Nieuwsbrieven blijven versturen zorgt voor verkeer naar je website. Acties zijn nodig.

Vakantie

Ga je nog op vakantie? Bereid dan je berichten op Facebook voor en plan ze in. Zo blijft de groei doorlopen als jij met je gezin van de vakantie in Italië geniet. Terwijl je een chocolade ijsje eet, komen er 4 likes bij op je Facebookpagina.

Wil je ook een blog plaatsen en een nieuwsbrief versturen vanaf het strand van Torremolinos?

Besteed die taak deze zomer dan eens uit. Stuur de tekst van de blog naar je virtueel assistent en geef aan op welke datum deze geplaatst moet worden. Dan loopt je marketing echt door tijdens je vakantie.

Ben je al terug? Gebruik dan je extra energie om een goede start te maken voor de tweede helft van het jaar. Leg vast welke aantallen je nu hebt op je sociale media en je website, stel doelen en zorg voor groei.

Ik wens je veel succes.

Wil je eens praten over wat jij op dit moment kunt doen om meer mensen te bereiken? Vraag dan een gratis Skype sessie aan. Dan nemen we samen de mogelijkheden voor jou door.

Laat een reactie achter