beter zichtbaar

Zichtbaar worden is belangrijk, dat hoor je van elke succesvolle ondernemer of business coach. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Want zichtbaar worden is reuze spannend. Gedachten als: 'Wie ben ik nu helemaal?', 'Kan ik dit wel?' en 'Wat heb ik mijn cliënt te bieden?' spoken bij iedere beginnende ondernemer door het hoofd.

Ik heb deze in elk geval regelmatig gehad (en oké.... soms nog wel).

Als ondernemer heb je echter geen keuze. Als je klanten wilt, moet je zichtbaar zijn. Tenslotte moeten ze je eerst kunnen vinden.

De keuze van een doelgroep maakt je zichtbaar

Mijn eerste stappen op het pad van ondernemer waren als kindercoach. Nadat ik de opleidingen daarvoor had gevolgd, maakte ik een website.
Destijds zonder enige kennis van marketing, dus voor een zo breed mogelijk publiek. Ik wilde en kon elk kind helpen, dacht ik.

En laat de cliënten maar komen.
Dat bleek niet te werken...

Er bleek iets meer voor nodig. Dus ging ik kennis opdoen op het gebied van marketing.
De belangrijkste les was wel: kies een specifieke doelgroep.

Als je iedereen wilt helpen, weet niemand je te vinden. Dan weet degene die per ongeluk op je website komt, niet wat jij te bieden hebt.
Stel jij kunt iemand niet helpen en zoekt een collega om naar door te verwijzen. Hoe weet je dan wie de cliënt met dit specifieke probleem wel kan helpen?

Juist: als je het probleem en de oplossing beschreven ziet op een website. Of als je iemand kent (nog beter) die mensen helpt met dit probleem. Je gaat liever naar de orthodontist voor je beugel, dan naar je tandarts.

En zo geldt dat dus ook voor je toekomstige cliënt.
Die wil weten of jij als coach bekend bent met het probleem wat hij of zij heeft. En of jij de oplossing hebt.

Dat is de reden dat je een specifieke doelgroep moet kiezen.
Dus bepaal voor jezelf (als je dat nog niet hebt gedaan):

  • Voor welke doelgroep heb jij de oplossing?
  • Is dat een doelgroep waar je graag mee werkt?
  • Wat is dan je ideale cliënt?

Met deze ideale cliënt voor ogen, is het makkelijk schrijven. Of het nu om nieuwsbrieven, Facebook berichten of blogs gaat. Ga je voor video's? Ook dan is je tekst sneller bedacht en komt de passie over.

Heb een mening en kom ervoor uit

Nog zo'n punt.

Voor je mening uitkomen.

Dat is voor veel coaches ver buiten de comfortzone. In je opleiding heb je waarschijnlijk geleerd om je mening en oordeel thuis te laten. Daar help je je cliënt niet mee.

Maar als ondernemer telt je mening wel.

Zolang jij niet laat zien wie je bent, kan een cliënt niet bepalen of jij bij hem of haar past.

Je hoofd boven het maaiveld uitsteken, kan on-Nederlands aanvoelen. Aan de andere kant zijn we altijd al een ondernemend volk geweest. Zonder risico wordt je niet gezien.

Het levert je positieve reacties op, maar ook negatieve.
Dat geldt voor iedere ondernemer. De eerste vervelende reactie deed zeer.
Daarna volgden er gelukkig genoeg positieve om me te wapenen. Richt je op de reacties waar je blij van wordt. Je kunt niet iedereen tevreden houden.

Nu ik als virtueel assistent werk, merk ik dat ik sterker in mijn schoenen sta. Dit past beter bij mij.
Ik wil zelf niet met iedereen werken. Dat besef zorgt ervoor dat ik het begrijp dat niet iedereen met mij wil werken.
Ik pas niet bij iedere coach en niet iedere coach past bij mij.

Gelukkig zijn er meer virtueel assistentes.

Zo zijn er meerdere coaches om uit te kiezen voor jouw potentiële cliënt. Zorg dat je door de juiste cliënten (die bij je passen) wordt gekozen. Geef je mening, laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Wordt online zichtbaar

Online zichtbaar wordt je niet door af te wachten tot er cliënten naar je website komen.
Je zult zelf berichten moeten plaatsen op sociale media, reageren op anderen en eventueel blogs of vlogs maken.

Video is momenteel helemaal hot. Maar het vergt wat oefening en durf (mijn eerste video is in de maak). Lukt je dat nog niet, zorg dan voor blogs en berichten. Plaats deze met regelmaat. Meer regelmaat zorgt maakt je beter zichtbaar.
Zo wordt je website beter gevonden en bezocht.

Plaats niet alleen reclame, geef tips en informatie over het probleem van je cliënten.
Daarin kun je dan meteen je mening kwijt.

Uit ervaring weet ik dat de start het meest lastig is. Van te voren had ik nooit verwacht dat ik het zo leuk zou vinden om blogs te schrijven.

Nu weet ik dat het me energie geeft. Vooral als ik ze eerst met pen en papier schrijf. Dan vloeien de gedachten snel op het papier. Het kan altijd nog beter, maar al doende leert men.

Zo is het ook met andere berichten. Door er mee bezig te zijn komen er meer ideeën in je op.
Vandaar dat ik tijdens het schrijven van dit blog een tweet heb verstuurd.

Eén keer in de maand in op Facebook plaatsen, zorgt niet direct voor een nieuwe cliënt. Het gaat om aantallen likes voor je pagina (dat vergroot je bereik) en om meerdere berichten met waarde.
Je zult hier consequent en volhardend in moeten zijn. En als het om zichtbaarheid gaat redt je het niet met quotes alleen. Veronique Prins (business coach) heeft daar in 2015 al een duidelijk blog over geschreven.

Door tips en je mening, kunnen potentiële relaties zich een beeld van je vormen.
Ze voelen wat hun probleem is (want dat beschrijf jij), waarna ze gaan ontdekken dat jij de oplossing voor ze hebt.

Offline mogelijkheden

Naast alle online mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten, zijn er natuurlijk ook offline opties.

Denk eens aan de plaatselijke krant of zelfs landelijke media. Als jouw oplossing of methode uniek is of actueel genoeg, zijn er gratis mogelijkheden voor persberichten.

Op Nickypent kun je hier meer over lezen. Nicky is verslaggeefster geweest en weet uit ervaring veel over dit onderwerp.

Andere mogelijkheden zijn lezingen of workshops geven op thema dagen of netwerkbijeenkomsten.
Welke geschikt zijn voor jou, ligt aan je doelgroep.

Stel dat je partners van mensen met autisme begeleidt dan heeft Stichting Balans en de NVA elk jaar een congres. Wellicht kun je daar spreektijd krijgen, als je aansluit bij het thema van die dag.

Zo zijn er veel doelgroepen waar jaarlijks (vaak landelijk) of maandelijks (regionaal) bijeenkomsten worden georganiseerd. Voor de landelijke bijeenkomsten heb je al een mate van zichtbaarheid nodig en moet je weten wat je kan, maar voor plaatselijke bijeenkomsten kom je al eerder in aanmerking.

De lezing die je hebt gemaakt voor een bijeenkomst, kun je vervolgens online gebruiken in een webinar.
Zo gebruik je je tekst meerdere keren. En wordt je steeds zichtbaarder.

Ik ben benieuwd waar ik jou ga tegenkomen. En welke drempel je daarvoor over moest.
Laat je het me weten in een reactie?

Laat een reactie achter