Hoe pak je onzekerheid aan na een negatieve reactie?
Loopbaancoach Anne baalt. Ze heeft zojuist een cliënt aan de telefoon gehad. Sofie is manager en wilde een volgende stap in haar carrière. Ze was niet blij met Anne’s advies. Klopt het wat Sofie zei? Heeft ze niet goed genoeg naar haar geluisterd?
Een ontevreden cliënt. We komen het allemaal wel eens tegen.
Zo’n cliënt waarbij je je eigenlijk vanaf de start niet helemaal goed voelt.
Dat ligt niet aan de cliënt en niet aan jou. Al vanaf het eerste contact voel je je onzeker bij haar.
Daardoor handel je iets anders en is je coaching niet zo effectief.
Haar reactie op jouw coaching zet zich vast in je hoofd.
“Doe ik mijn werk wel goed?”
“Kan ik dit wel?”
Als je nog niet zoveel cliënten hebt, voel je dit nog sterker.
“Zie je wel, het lukt me niet.”
Hoe pak je je onzekerheid aan, na zo'n reactie.
Er zijn verschillende manieren om van deze gedachten af te komen.
- Lees de reacties van andere cliënten terug.
- Bespreek het met een collega coach.
- Leg de situatie voor aan je intervisiegroep.
Lees de reacties van andere cliënten terug.
Sofie is niet de eerste cliënt van Anne. Ze heeft al verschillende cliënten goed kunnen helpen, die nu weer met een goed gevoel naar het werk gaan. Van een aantal heeft ze een recensie gehad.
Eén cliënt schreef: “Wat fijn dat je op mijn pad bent gekomen. Je hebt me zo goed geholpen. Ik heb weer lol in mijn werk.” Ze voelt haar onzekerheid wat afnemen. Toch knaagt het nog.
Bespreek het met een collega coach.
De volgende dag bespreekt ze het met collega coach en vriendin Marieke. Die heeft ook wel eens zo’n ervaring gehad. Achteraf terugkijkend was er geen klik met die cliënt. Dat klinkt bekend.
Anne werkt het prettigst met gevoelige, wat onzekere cliënten in een ontspannen sfeer. Sofie kwam altijd in mantelpak naar de afspraak en bleef zakelijk. Die afstand wilde Anne graag overbruggen, maar ze wist niet hoe.
Leg de situatie voor aan je intervisiegroep.
In de toekomst wil ze voorkomen dat ze met een cliënt aan de slag gaat die haar onzeker maakt. Anne bespreekt de situatie in haar intervisiegroep.
Iedere coach maakt het mee. Iedereen treft ooit een cliënt, waarbij het lijkt of de Chinese muur tussen jullie in staat.
In het begin van je praktijk neem je elk cliënt graag aan. Inmiddels verwijzen ervaren coaches zo’n cliënt door naar een collega die bij de cliënt past.
De cliënt ervaart dan dat zij gehoord wordt, jij werkt met cliënten die bij je passen en je collega heeft er een cliënt bij.
Anne voelt zich nu een stuk beter en heeft een beter beeld gekregen van haar ideale cliënt.
Voor haar geen koele manager meer in een merkkleding, maar wel de twijfelende medewerker op zoek naar een leuke baan.
Volg een training
Blijft het bij jou wel knagen? Heb jij nog steeds last van de opmerking van een cliënt?
Volg dan een training die je hierin versterkt. In een training ontdek je waar je staat en waar je nog verder in kunt groeien.
Als zelfstandige moet je zelf zorgen voor je eigen ontwikkeling. Net zoals je daar bij een werkgever aandacht voor zou hebben. Dat is de reden dat ik onlangs een WordPress training heb gevolgd en dat ik al voor een andere training aan het kijken ben voor begin volgend jaar.
Weet je wat een voordeel is van een kritische cliënt?
Je leert je ideale cliënt beter kennen. Je websiteteksten, je nieuwsbrieven en je Facebookberichten bereiken sneller de juiste cliënt. Dat maakt je werk alleen maar leuker.
Je praktijk zal vervolgens net zo succesvol worden als Max Verstappen. Die is er ook nog niet helemaal, maar gaat wel snel vooruit.
Welke kritiek laat jij nu los?