Promoot je weggever

"Nu heb ik mijn weggever klaar en alles ingericht, zodat mensen 'm kunnen aanvragen. Maar ik kan toch niet overal zomaar reclame gaan maken voor mijn weggever? Wat vind jij, Marieke?"

Marieke vraagt: "Hoe komt het dat je er geen reclame voor wilt maken? Je hebt er toch niet voor niets zoveel tijd in gestoken?"

"Wie zit er nu echt op dit soort tips te wachten? Dan zijn ze toch nog maar een beetje geholpen?" antwoord Anne.

"Je toekomstige cliënten, toch? Daar heb je de tips ten slotte voor geschreven. Omdat je ziet dat er mensen zijn die hiermee worstelen."

"Maar wat als ze er niets aan hebben? Als ze de tips waardeloos vinden?" klaagt Anne.
"Dan hebben ze er toch niets voor betaald? Je biedt het toch gratis aan. Het enige dat het heeft gekost is een beetje van hun tijd."

"En denk eens aan de mensen die er wel wat aan hebben? Die het fijn vinden om met jouw tips alvast een kleine stap te maken naar de oplossing van hun probleem?"

Heb jij wel eens van dit soort gesprekken met een vriendin of je partner? Vind je wat jij te bieden hebt heel gewoon?

Zijn mijn tips wel goed genoeg?

Ik heb wel eens een e-book gemaakt. En ik wilde echt waarde geven (wie niet). Dus ik bedacht tien tips, waar mensen echt iets aan konden hebben. Terwijl ik het al fijn vond als ik van iemand anders drie waardevolle tips ontving.

Ik heb inmiddels ervaren dat ik vaak de lat erg hoog heb gelegd. Dat goed niet goed genoeg was.

Maar met bijvoorbeeld drie of vijf goede tips leg je al een basis voor vertrouwen. Dat is waar het om draait. Een weggever is een kennismaking, niet de volledige oplossing.

Heb je meer tips te geven? Dan kun je die juist perfect in een nieuwsbrief of blog delen. Bijvoorbeeld in een automatische mailserie die ze ontvangen, nadat ze je weggever hebben aangevraagd.

Je moet er tijd en aandacht aan besteden, anders denken potentiële cliënten dat je geen kwaliteit levert.

Maar maak het jezelf dus niet te moeilijk. De kans dat mensen alle 10 tips lezen vanaf een scherm in één keer, is niet zo groot. Bij een e-book met drie tips is die kans al vele malen groter. En de tips die je nog nastuurt zijn een perfecte aanvulling.

Bij een e-book moet je er wel rekening mee houden dat het vaak van een scherm gelezen gaat worden. Zorg voor een goede opmaak. Kies voor korte alinea's die lezen prettiger op een scherm. En voor een wat groter lettertype.

Leg de lat niet te hoog

Je weggever is zoals de term al aangeeft: GRATIS. Want als je iets weggeeft, vraag je er geen geld voor.

Je toekomstige cliënt zal niet verwachten dat het probleem waar ze al een tijdje mee rondlopen met een gratis e-book, checklist of mailserie is opgelost.

Een stap vooruit is al super. Je coacht toch niet voor niets? Als ze het zelf helemaal konden oplossen door een boek was dat al gebeurd.

Je weggever = waarde

Ik dacht vaak: weet niet iedereen al wat ik weet? Zo bijzonder is die kennis toch niet?

Jij vindt jouw kennis vast heel gewoon. Zeker als je nog weining cliënten hebt gehad, lijkt het of iedereen weet wat jij weet.

Inmiddels weet ik dat het zo niet werkt. Iets dat voor jou heel normaal is, daar heeft een ander misschien nog nooit van gehoord.

Naarmate je meer verteld over je coaching, zul je merken dat het voor veel mensen nieuwe informatie is.

Net zoals ik er achter ben gekomen, dat wat ik weet over de uitvoering van online marketing, niet bij elke coach bekend is. En dat is geen hogere wiskunde, maar je kunt niet overal kennis van hebben.

Datzelfde geldt voor jouw cliënt. Soms heb je sneller een oplossing als je hulp inschakelt.

Ga er dus voor.
Als er mensen zijn met het probleem waar jij de oplossing voor hebt, kun je ze die niet onthouden. Als ze oplossing kenden, hadden ze het probleem niet meer, toch? En als het met een boek op te lossen is, ook niet.

Wat jij biedt is een start. Een kijk op de toekomst zonder het probleem.
En een kennismaking met de coach die ze verder kan helpen.

Besef dat elke tip in jouw weggever waarde vertegenwoordigd voor jouw potentiële cliënt.

Ze leren je kennen via je weggever

Een weggever zorgt dus voor een eerste kennismaking.

Dat alleen al is een goede reden om deze zo vaak mogelijk te promoten.
Hoe meer mensen je leren kennen, des te meer kans heb je op nieuwe cliënten.

Jij gaat toch ook niet met een probleem naar een vreemde toe?

Je zoekt iemand waarvan je het gevoel hebt dat die je kan helpen. Daarvoor is een basis van vertrouwen nodig. Je moet iets over die persoon hebben gehoord of gelezen.

Of die persoon wordt je aangeraden door iemand anders. Niets zo krachtig als dat (social proof genoemd).

Er ontstaat een band

Door je weggever, gevolgd door het regelmatig sturen van je nieuwsbrief leg je contact.

Als jouw lezer zich herkent in jouw verhalen en de problemen die je schetst bouw je dat contact verder uit.

Het heeft tijd nodig, maar er ontstaat een band. Je bouwt aan een vertrouwen in jouw kennis en kunde. En als het probleem groot en urgent genoeg is, komen ze voor hulp bij jou.

Je creëert hiermee cliënten voor de toekomst.

Ik heb al cliënten

Fijn dat je op dit moment al cliënten hebt, maar staan ze al voor je in de rij? Heb je er volgende week en de volgende maand ook nog?

Om een gezonde praktijk te hebben, moet je investeren in je zichtbaarheid. En die zichtbaarheid verbeter je door (offline en online) marketing. Zodat je cliënten blijft houden.

Je zorgt er met je weggever voor dat je bij een steeds breder publiek bekend wordt. Als je tenminste aandacht vraagt voor je weggever. Niet als hij alleen in een hoekje van je website verstopt staat.

Het is juist een middel om bezoekers naar je website te trekken.

En als je nu toch een weggever hebt gemaakt, zet die dan ook op je sociale media kanalen. Een weggever is gratis en is perfect voor promotie op Facebook, LinkedIn of Twitter.

Door je lijst te laten groeien, zorg je voor cliënten in de toekomst.

Je weggever vergroot je zichtbaarheid

Dit noemde ik al in het vorige punt, maar dit is echt van groot belang.

Door een aansprekende gratis weggever, die echt aansluit op het probleem dat jij oplost, vergroot je je zichtbaarheid. Met een beetje geluk en promotie gaan mensen het delen met anderen.

Dat zorgt voor extra verkeer naar je website en je sociale media kanalen.

Zolang jij nog geen bloeiende praktijk hebt, zul je moeten investeren in je zichtbaarheid. Het is eng, want er zullen ook mensen zijn die het niet met je eens zijn. Maar hoe wil je anders een succesvolle ondernemer zijn?

Dit is wellicht ook de grootste hobbel die ik heb moeten nemen. Maar mijn droom om zelfstandig ondernemer te zijn en mijn wil om dan het werk te doen wat ik het allerleukste vind zijn groot genoeg.

Zelfs voor de enge stappen rondom de zichtbaarheid.

Succes met het vergroten van jouw zichtbaarheid.

Promoot die weggever!

Laat een reactie achter