Gebruik jij de tijd van het jaar voor je blog?
Sneeuw.
Hij dwarrelde door de lucht en viel op de straten.
Als je vorig weekend in Nederland was heb je het gezien of zelfs gevoeld.
De straten, stoepen en bomen waren wit. De huizen waren bedekt en alle auto’s die niet van hun plek waren geweest hadden een dikke laag sneeuw op het dak en de motorkap.
Het zag er prachtig uit.
Je kon ook overal zien dat we dit in Nederland niet meer gewend zijn. Op alle sociale media zag je foto’s en berichten voorbij komen over de sneeuwval.
Een witte wereld roept bijna om een foto.
Ik deed er zelf aan mee. Ons zwarte hondje Bowie rende en huppelde in de sneeuw. Dat leverde een grappig filmpje op.
Daarnaast heb ik al veel kerstversieringen voorbij zien komen. Zilver, goud, wit en rood. De kerstkleuren zijn volop aanwezig. Het zijn duidelijk de laatste weken van het jaar en de lichtjes gaan overal aan.
Periodes met veel dezelfde soort berichten op de sociale media heb je meerdere keren per jaar.
Wat voor praktijk je ook hebt, je kunt hier altijd op aanhaken. Dat levert namelijk een groter bereik op, zeker op Facebook.
Als kindercoach schrijf je over een prikkelarme kerst, de rituelen rondom kerst en hoe je het gezellig houdt met een diner. Ben je voedingscoach? Dan heb je alleen al aan het kerstdiner een heel scala aan onderwerpen. Help je mensen die een burn out hebben (gehad)? Deel informatie over rust krijgen in deze tijd van het jaar.
Niet alleen kerst biedt dit soort kansen.
In de laatste week van het jaar vraagt elke business coach wat het jaar je brach . Daarnaast heb je geen verrekijker meer nodig om naar 2018 te kijken. Vragen wat de voornemens zijn is in elk geval wat ik volgende week doe.
Het begin van de lente, de kortste dag, de langste dag. De zomervakantie of de Dag van de Secretaresse. Met alles is wel een link te leggen naar je praktijk.
Als je berichten met dit soort actuele onderwerpen deelt roept het meer reacties op. Dat komt omdat mensen er al mee bezig zijn. Het valt op.
Zoals je overal blauwe Peugeots 108 ziet rijden, zodra je er zelf één hebt gekocht.
Dat waar je in bent geïnteresseerd, zie je overal voorbij komen.
Niet die reclame van Wehkamp van die blauwe winterjas. Die sturen ze automatisch als je die jas hebt bekeken. Dat je het even weet.
Weet je niet hoe je de tijd van het jaar aan jouw bedrijf kunt koppelen?
Kijk dan eens naar concurrenten of collega’s. Niet om het te kopiëren, maar soms helpt het je. Geeft het een nieuwe kijk op je werk.
Zo plaatste ik laatst een foto van een spinnenweb dat wit was door de vorst.
Een zichtbaar web, die kruisspin wil dat niet. Daar gaat zijn kans op het vangen van die schaarse vlieg in de winter.
Dat is de link met mijn werk. Als ondernemer wil je juist zichtbaar zijn. Het liefst door omstandigheden. Dan hoef je er niets voor te doen en kun je het niet tegenhouden.
Blijft toch spannend dat LinkedIn bericht over ‘te veel prikkels op eerste kerstdag’ plaatsen.
Door het schrijven van jouw mening op de actualiteit val je op.
Wat is er dan het ergste dat er kan gebeuren? Iemand is het met je oneens. Dat kan.
Dat kan ook als je iemand op school spreekt. Of als je een lezing geeft.
Wat is het leukste dat er kan gebeuren? Je krijgt er een klant door.
Laat je niet tegenhouden. Plaats dat bericht.
Ik wens je veel klanten. Rond 2017 met originele berichten af.
Heb je vragen over hoe jij die link kunt leggen? Laat me dan weten wat je werk is, dan zal ik je een paar voorbeelden geven.
Ben je nog op zoek naar onderwerpen voor je nieuwsbrief? Lees dan dit bericht eens.