Check dit voor je een platform voor je e-learning kiest

Foto door Andrew Neel via Pexels

Als je op zoek gaat naar een tool of platform voor je e-learning, dan ontdek je heel veel mogelijkheden. Veel platforms en plug-ins voor WordPress met allerlei opties.
Het ene biedt nog meer dan het andere en het ziet er allemaal geweldig uit.

Maar elke plug-in en elk platform heeft ook nadelen. De perfecte tool voor elke e-learning heb ik nog niet gevonden. Als jij die wel hebt gevonden, dan hoor ik het graag 😉

Voor je nu voor dat prachtige platform kiest, controleer het dan even op deze punten:

  1. Is het te koppelen aan iDEAL betalingen / Mollie?
  2. Kun je een eigen domeinnaam gebruiken?
  3. Zijn de termen in het Nederlands in te stellen?
  4. Hoe is de support geregeld?
  5. Is er een koppeling mogelijk met je nieuwsbriefsysteem?

Bij deze punten ga ik er van uit dat je een voornamelijk Nederlands publiek hebt.

Ik zal toelichten waarom deze punten belangrijk zijn.

1. De koppeling met een iDEAL betaalmogelijkheid

In Nederland betaald een groot percentage online via iDEAL. Zeker als je consumenten als klanten hebt, maar ook zakelijke klanten zijn niet altijd blij met alleen de optie om met creditcard te betalen of via PayPal. Daarnaast heb je zelf voor PayPal meer kosten.

Veel all-in-one platformen zijn van Amerikaanse partijen. Die werken vrijwel nooit met iDEAL. Als ze te koppelen zijn aan Woocommerce, dan ontstaat wel die mogelijkheid. Daarnaast heeft voor Kajabi een Nederlandse partij een betaalmogelijkheid gecreëerd. Daar zijn dan wel extra kosten aan verbonden.

Het Nederlandse standalone leerplatform Huddle is te koppelen aan je Woocommerce website. Dit kan bijvoorbeeld via ActiveCampaign / Mailblue of Zapier. Verder hebben ze een betaalsysteem genaamd Plug & Pay. Dat biedt natuurlijk ook een iDEAL betaalmogelijkheid.
Als je bijvoorbeeld Pluvo gebruikt moet je de koppeling via Zapier regelen en daar zijn dan ook extra kosten aan verbonden.

Kies je voor een WordPress website met plug-in zoals Learndash of Wishlist Member, dan is het altijd te koppelen via Woocommerce en een Mollie account.

Al met al is er veel te regelen, maar het kan niet altijd. Zoek dit dus goed uit als je jouw Nederlandse klanten een goede betaaloptie wilt bieden.

2. Een eigen domeinnaam staat professioneel

Natuurlijk kun je prima een leeromgeving aanbieden via jouwnaam.kajabi.com of jouwnaam.huddle.nl, maar ik vind het toch altijd net wat professioneler overkomen als je je eigen domeinnaam kunt koppelen. Dat is dan niet dezelfde naam als je website, maar bijvoorbeeld onlinewebsite.nl of lerenwebsite.nl.
Voor je deelnemers zorgt dit direct voor herkenning en ze zien niet direct het platform erachter.

Bij vrijwel elk platform is het mogelijk om het te koppelen aan jouw domeinnaam. Controleer dit vooraf nog even en regel het of laat het regelen.

Een WordPress leeromgeving is altijd te installeren op elke domeinnaam die je hebt geclaimd.

3. Is alles in het Nederlands in te stellen?

Met een Nederlandstalige e-learning wil je ook je omgeving helemaal in het Nederlands kunnen instellen. Verdwaalde Engelse termen leest gewoon niet lekker.

Als het om een WordPress plug-in gaat kun je het altijd vertalen via de plug-in Loco Translate. Hoe je dat doet,  lees je hier.

Maar in de stand alone of all-in-one platformen heb je vaak minder invloed op de taal van je leeromgeving. Controleer dus ook hiervoor even of het in het Nederlands beschikbaar is.

4. Hoe is de support geregeld?

Bij een WordPress website moet je zelf het onderhoud regelen of laten verzorgen. Bij een platform zit dit er standaard in. Dan is het wel belangrijk dat ze dit goed op orde hebben.
De support is meestal in het Engels (behalve natuurlijk voor het Nederlandse Huddle). Als dat geen probleem voor je is, zijn veel grote partijen goed bereikbaar.

Zo heeft Kajabi een hele vriendelijke 24/7 support. Je bent dan dus niet afhankelijk van de tijdzone waarin de support zit. Dan kun jij je oplossing overdag krijgen, wel zo prettig.

Kijk ook even hoe lang ze al bestaan en op welke manieren je ze kunt bereiken. Als jouw leeromgeving offline is ben je van de support afhankelijk om die weer snel online te krijgen.

5. Je wil je deelnemers kunnen mailen

Om je deelnemers betrokken te houden kan het heel fijn zijn om tussendoor te mailen. Ik schreef hier eerder dit blog over.

Kies je voor een all-in-one platform dan is je nieuwsbriefsysteem geïntegreerd en heb je geen koppeling nodig. Je kunt je deelnemers altijd mailen. Voor een standalone platform wil je graag dat deelnemers na betaling ook in je nieuwsbriefsysteem komen.

Een Woocommerce webshop is met veel mailsystemen te koppelen. Gebruik je een ander betaalsysteem, dan kan het vaak via Zapier.

Ook dit is iets om te controleren, je wilt niet dat je na elke aankoop deelnemers handmatig moet gaan toevoegen aan je nieuwsbrieflijst.

Meer punten?

Natuurlijk kunnen er meer punten zijn die voor jouw e-learning belangrijk zijn, dus hou die ook vooral in de gaten. Dit zijn met name de algemene kenmerken.

Maar misschien wil jij jouw deelnemers wel kunnen volgen of wil je ze via een community betrokken houden. Dat soort punten zijn specifiek voor jouw training, dus hou die vooral ook goed in het oog. Verder is bij de platformen niet alles mogelijk als het gaat om de uitstraling, de kleuren en de lettertypes. Check dan ook of die je aanspreekt.

Heel veel succes bij je keuze!

Laat een reactie achter