Als je e-learning live gaat is dat zo spannend
Foto door Andrea Piacquadio via Pexels
De plannen borrelen in je op, zeker sinds we door Corona nog meer gewend zijn aan online werken. Ook jouw klanten kijken er niet meer vreemd van op.
Een eigen e-learning, het voelt niet meer als een wazig plan. Het neemt concrete vormen aan.
De hoofdlijnen staan, de invulling begint te komen en de eerste video’s zijn opgenomen.
Maar nu het zover is voel je de spanning oplopen. Je hebt een datum bepaalt dat je live wilt, als stok achter de deur. Het liefst zou je die puur van de stress opschuiven.
Je hoofd tolt. Ben je niets vergeten? Wordt het overzichtelijk voor je deelnemers? Overlaad je ze niet met alle informatie? Maar wat als iemand die basiskennis nog niet heeft? Je moet het toch echt wel delen, anders kunnen ze misschien niet verder.
Terwijl je al jaren fysiek trainingen geeft.
Aan ervaring ontbreekt het je niet. Wat is dit toch?
Waarom is het live gaan met de e-learning zo spannend?
Je bent nu misschien vergeten hoe spannend je het vond de allereerste keer een training te geven. Toch voelt dit ongeveer net zo erg, zelfs met al die ervaring die je hebt opgedaan.
Weet je hoe dit komt? Je weet niet wie je deelnemers zijn, dus je weet niet goed wat de kennis is die ze al hebben over jouw onderwerp.
Hoeveel uitleg moet je geven?
Vergis je niet in dit verschil tussen een live, fysieke training en een online leeromgeving oftewel e-learning.
Het grootste verschil is dat je vooraf moet inschatten hoeveel uitleg je moet geven, zodat iedereen het kan volgen. Ongeacht het instapniveau. Dat weet je namelijk niet van je deelnemers. Zeker als jouw e-learning volledig online wordt gevolgd, kun je niet tussentijds checken of alles duidelijk is.
Dat veroorzaakt dat wiebelige gevoel, die onzekerheid. Je kunt nog zo ervaren zijn, die is weer nieuw voor je. Normaal speel je in en stel je je training bij als je merkt dat iemand het niet helemaal kan volgen.
Je legt even wat extra uit, als je een vragen blik ziet. Je speelt in op een opmerking. Dit doe je al zo’n tijd, dat je eigenlijk iedere training net een beetje andere accenten legt. Je past het aan aan je publiek.
Geen paniek. Je kunt ook die e-learning aanbieden.
Verlaag de drempel voor jezelf
Er zijn mogelijkheden om de drempel te verlangen.
Verkoop je e-learning eerst al pilot met het verzoek om feedback of mail je deelnemers na bijvoorbeeld 2 weken. Vraag hoe het gaat en of ze ergens tegenaan lopen.
Vergeet aan het eind niet te vragen om een review. Zo krijg je waardevolle tips én mooie reactie om op je salespagina of social media te delen.
Waag de sprong en stel het niet langer uit. Je live trainingen zijn ook in de loop van de tijd bijgesteld en aangepast. Dat kan met een e-learning natuurlijk ook.