Als het bedenken van de inhoud van je e-learning niet lukt

loop je vast met de inhoud van je e-learning

Je hebt al flink wat ervaring met 1-op-1 sessies of workshops. Nu heb je een mooi plan voor een e-learning. Het onderwerp staat je helder voor de geest. Vervolgens heb je de onderdelen die aan bod moeten komen bedacht.

Op basis van je ervaring verwacht je de inhoud van je e-learning zo rond te hebben.

Maar je merkt dat de flow er nu uit is.

Je stagneert, twijfelt en legt het weg. Als je het weer oppakt, merk je dat er wel ideeën in je hoofd zitten maar dat het er niet goed uit komt. Daar baal je van, want je wilt echt iets moois neerzetten. Dit is echt waardevol.
Toch is de energie eruit. Je komt gewoon geen stap meer verder.

Hoe komt dat nou toch dat je een live training zo gemaakt hebt en er nu maar niet uitkomt?

Dat komt omdat je in je e-learning niet kunt anticiperen op je deelnemers.

Je bent zo ervaren dat je een live training nog nauwelijks hoeft voor te bereiden. Op basis van een globaal programma kijk je wat je deelnemers nodig hebben. Ter plekke schuif je met de onderdelen als dat beter past. Je speelt in op de vragen op het moment dat je ze krijgt. Voorbeelden heb je ruim voldoende en je kiest op dat moment welke je gebruikt.

Bij het maken van een e-learning kun je niet anticiperen, je kent je deelnemers niet en je weet niet wat de kennis bij aanvang is. Je ziet en hoort niet welke vragen er spelen en kunt die dus niet direct beantwoorden.

Nu moet je inspelen op vragen die nog niet gesteld zijn.

Dat betekent dat je ineens vooraf moet bedenken welke vragen er zullen zijn en daar al antwoord op geven. Daarvoor moet je dus in beeld hebben, welke vragen de lesstof op zal roepen. Dat vraagt dus veel meer denkwerk dan bij een live training.

Maar je wilt je deelnemers ook niet overladen met informatie. Het moet wel behapbaar blijven.

Deze gedachten en vragen kunnen je overweldigen. Je hebt nog nooit alles vooraf hoeven te bepalen. Je kunt normaal altijd inspelen op wat er gebeurt.
Dan kan het voelen alsof je zonder kennis aan iets nieuws begint. Toch kun je ook nu werken vanuit de kennis die je hebt.

Begin met deze eerste stap

Start eens met noteren welke vragen je tijdens je live trainingen beantwoordt of die regelmatig gesteld worden. Deze moeten in elk geval terugkomen in je e-learning. Daarmee heb je een mooi startpunt om verder te werken aan die inhoud, zodat jouw e-learning verder vorm krijgt.

Wil je graag wat hulp erbij?

Dat kan natuurlijk. Soms is het lastig om zelf het overzicht te krijgen, omdat je er zo midden in zit. Dan kan ik met je meekijken naar wat je al hebt en hoe je verder kunt. Mail me gerust voor een afspraak, dan bespreken we de mogelijkheden.

 

Laat een reactie achter