7 tips voor je nieuwsbrief

Weet je af en toe niet wat je deze keer in je nieuwsbrief moet zetten?
En hoe moet je nieuwsbrief er uitzien?
Ik geef je 7 tips voor je nieuwsbrief, zodat je de komende tijd weet wat je moet sturen.
7 tips voor je nieuwsbrief
- Vorm van je nieuwsbrief
- Inhoud in de vorm van een blog
- Stel eens een vraag
- Een dienst promoten
- Reageer op een vraag die je vaak krijgt
- Gebruik een actualiteit
- Verwerk een ergernis
1. De vorm van je nieuwsbrief
Voorheen kon je een nieuwsbrief van een bedrijf vaak herkennen aan de vormgeving. Het zag er bijna uit als een soort krant.
Nog steeds worden dat soort nieuwsbrieven verstuurd.
Toch is dat aan het veranderen. Al langere tijd gaat het geluid op dat je de opmaak simpel moet houden. Omdat dat de kans dat je mail wordt geopend vergroot.
Sommige ondernemers kiezen zelfs voor allen maar tekst, zoals een ‘gewone’ mail. In de hoop dat de lezer deze opent in de verwachting dat het een privé mail is.
Anderen (waaronder ikzelf) kiezen voor een mail met 1 kolom met erboven een logo of afbeelding en onderaan een actieknop. Dit om de herkenbaarheid van je logo en huisstijl te vergroten.
Dit wordt nog beter als je het lettertype en de kleuren van de website / huisstijl gebruikt.
Op deze manier zijn je nieuwsbrieven (die je een andere naam geeft) sneller gemaakt en leesbaarder.
2. Inhoud in de vorm van een blog
Als je een blog schrijft voor je website, kun je die perfect gebruiken voor je nieuwsbrief. Waarom zou je waardevolle informatie alleen gebruiken op je site.
Er zijn weinig mensen die speciaal op je website kijken of er een nieuwe blog is. Dan moet je al een naam hebben opgebouwd. Ik lees maar bij een enkele ondernemer alle blogs.
Je schrijft je blog waarschijnlijk om je positie op google te verbeteren en informatie te delen. Die informatie kun je naast je site dus ook inzetten in je nieuwsbrief of op je social media kanalen.
Je kunt ervoor kiezen om je hele blog in je nieuwsbrief te zetten, dan hoeven mensen niet door te klikken.
Wil je echter meer verkeer naar je website creëren? Plaats dan een prikkelend intro in je nieuwsbrief en een link naar je blog op de site.
Het intro moet dan wel zo prikkelend zijn dat de lezer de rest echt wil weten.
3. Stel een vraag
Wil je graag meer informatie over je potentiële cliënten?
Wil je weten waar ze mee worstelen, zodat je ze beter kunt helpen?
Stel ze dan een vraag.
Je zult versteld staan van de reacties. Zeker particulieren cliënten vinden het heel attent als je vraagt waar ze zich het meeste zorgen over maken. Ze voelen zich echt gehoord.
Niet iedereen reageert.
De reacties die je krijgt zijn echter wel heel waardevol.
Natuurlijk moet je vervolgens wel de reacties beantwoorden.
Vervolgens kun je een blog schrijven over wat je hoort (wel anoniem natuurlijk) of in een andere nieuwsbrief tips erover geven.
Dan weet je zeker dat de nieuwsbrief ze aanspreekt en dat je ze helpt.
Hoezo, waardevol?!
4. Je dienst promoten
Natuurlijk is je nieuwsbrief er om af en toe je dienst te promoten. Zonder cliënten geen praktijk, toch?
Heb je een workshop of een speciale actie? Geef je een webinar of lezing?
Vermeldt het in een nieuwsbrief.
Als je de regel aanhoudt dat je 80% informatie geeft en 20% aan promotie doet, is daar niets mis mee. Er zijn maar weinig lezers die zich dan direct afmelden. Tenslotte volgen ze je omdat ze je informatie interessant vinden en dus ook je dienst.
Uiteindelijk zijn je nieuwsbrieven bedoeld voor het opbouwen van vertrouwen, naamsbekendheid en waardevolle contacten tot het moment dat er een aankoop volgt.
Dus maak reclame voor je diensten, maar wel met mate. Als het alleen maar reclame is schrijven mensen zich uit zonder aankoop.
Het geven van informatie en (deel) oplossingen zorgt voor het vertrouwen.
Schrijft iemand zich dan alsnog uit bij de eerste reclame? Dan is het niet jouw ideale cliënt.
5. Reageer op een vraag die je vaak krijgt
Is er een vraag die vaak aan je wordt gesteld?
Wijdt hier dan een nieuwsbrief aan.
Dat onderwerp speelt blijkbaar bij je publiek.
Krijg je meerdere vragen regelmatig?
Maak dan een top 3 en schrijf er 3 nieuwsbrieven over. Je kunt dan in een P.S. al vertellen over welke vraag je volgende nieuwsbrief zal gaan. Dan kijken ze er al naar uit, daarmee vergroot je de kans dat ze die lezen.
Vervolgens kun je de tip 3 combineren in een blog. En zet je er 1 in een post op Facebook met een link naar de blog. Zo kun je je content meerdere keren gebruiken.
Waarschijnlijk heb je tijdens elke coaching sessie wel pen en papier bij de hand. Schrijf dus de vragen die je dan hoort even op een blaadje. Zo verzamel je onderwerpen voor je nieuwsbrief.
Heb je nog niet zoveel cliënten? Stel dan een vraag op je Facebook pagina.
Bijvoorbeeld: Wat is jouw grootste zorg als het gaat om…..?
Of iets makkelijker te beantwoorden: Wat heb je altijd al willen weten over mijn beroep?
De reacties die je hier op krijgt, kun je weer omzetten naar een tekst voor je nieuwsbrief.
Verder kun je meelezen in Facebook groepen die zich bezig houden met jouw onderwerp.
Zo’n groep zit niet te wachten op reclame en ook niet op coaching, maar je kunt wel je expertise laten blijken.
Daarnaast is het een goede bron van informatie. Je kunt lezen wat er zoal speelt en waar potentiële cliënten tegen aan lopen. Vervolgens kun je daar je aanbod en informatie op afstemmen.
6. Gebruik een actualiteit
Soms komt het onderwerp waarvoor jij mensen coacht in het nieuws. Speel daar dan op in.
Je kunt dit zelfs gebruiken om gratis in de krant te komen. Daarover kun je meer lezen op de website van Nicky Corts, zij weet daar alles van.
Een nieuwsbrief leent zich heel goed om je mening te geven over deze actualiteit. Haal kort aan wat je hebt gelezen en wat je daar zo goed of juist irritant aan vindt.
Stel je bent loopbaancoach en de werkeloosheid daalt. Vertel dan bijvoorbeeld in je nieuwsbrief dat het de mogelijkheid biedt om van baan te veranderen. En waarom je denkt dat de kans groter is, om aangenomen te worden.
Dit kun je kort afsluiten met een verwijzing naar je dienst. Helemaal effectief is het dan om een gratis Skype sessie aan te bieden om de mogelijkheden door te spreken. Met een opmerking als “Wil jij weten wat je kunt doen om een goede indruk te maken bij een sollicitatiegesprek?”
In een gratis Skype sessie krijg je direct 2 concrete tips.
Hou het nieuws in de gaten. Wie weet komt jouw perfecte onderwerp voorbij.
7. Verwerk een ergernis
Ergernissen, meestal moet je die zo snel mogelijk achter je laten.
Behalve als het gaat om je praktijk.
Dan kun je ze prima gebruiken.
Als je je namelijk ergens aan stoort, schrijf je met emotie. Je passie voor het onderwerp komt dan duidelijk naar voren.
En bij de lezer komt dat binnen. Daardoor ontstaat er een band. De lezer leert je echt kennen.
Ergert je lezer zich aan je standpunt, dan zijn jullie geen match. Je past niet bij iedereen als coach.
net zoals je niet met iedereen vrienden kunt zijn.
Schrijf oprecht, vanuit je hart. Het levert de meeste reacties op.
En jij hebt je hart gelucht ?.
Heb jij nog een goede tip voor een nieuwsbrief?
Plaats een reactie. Wie weet help je er iemand anders mee.