5 redenen waarom je e-learning niet verkoopt

Je e-learning is eindelijk klaar en je bent er trots op. Je hebt inmiddels je klanten op de hoogte gebracht van dit mooie nieuws en ook op LinkedIn heb je het gedeeld.
Maar de verkoop loopt nog niet storm. Eigenlijk loopt het zelfs ronduit slecht.
Er zijn in elk geval 5 zaken die je moet onderzoeken om ervoor te zorgen dat potentiële klanten je e-learning wel kopen.
De 5 redenen waarom je e-learning niet verkoopt
- Is je titel duidelijk?
- Is het duidelijk wat het oplevert?
- Gebruik je de woorden van je potentiële klant?
- Is je prijs niet te hoog of te laag?
- Heb je de e-learning al genoeg gepromoot?
1. Schrijf een aansprekende titel
De titel van je e-learning is vaak het eerste wat een potentiële klant ziet. Deze moet dus kloppen en aanspreken. Zorg dat je titel iets zegt over de inhoud of prikkelend is.
Het moet uitnodigen om meer te lezen over je e-learning, zodat ze ook de beschrijving lezen.
In die beschrijving ga je dan verder in op wat de e-learning ze kan bieden. Maar om ervoor te zorgen dat een lezer dat ziet, moet dus die titel al kloppen. Net als bij een blogbericht of een krantenartikel.
2. Beschrijf duidelijk wat jouw e-learning oplevert
Je hebt die pakkende titel, je hebt iemand getriggerd en deze lezer wil meer weten over jouw e-learning. Beschrijf dan duidelijk wat jouw e-learning oplevert.
Niet met vage taal, maar concreet en zo volledig mogelijk.
Vul voor jezelf dit aan: “Na deze e-learning kun jij”. Deze zin hoef je niet letterlijk te gebruiken, maar kun je wel inzetten om voor jezelf het resultaat naar boven te halen.
Jouw e-learning lost een probleem op voor de klant. Dat probleem kan een pijn zijn, maar ook niet weten hoe je een verlangen kunt bereiken. Beschrijf dus hoe de e-learning die oplossing biedt.
Hoe duidelijker het is wat iemand leert bij het volgen van je e-learning, des te sneller is de beslissing genomen om deze te gaan volgen.
3. De woorden van je potentiële klant
Als je het resultaat helder hebt, wil je wel dat je potentiële klant zich ook aangesproken voelt. Dat doe je door de woorden van je klant te gebruiken.
Maar het klinkt altijd zo mooi, schrijf in de woorden van je potentiële klant. Dit is niet altijd zo eenvoudig. Als je hier al eerder in bent gedoken, kun je putten uit de informatie die je destijds hebt verzameld.
Heb je dit nog nooit onderzocht? Twijfel je hoe jouw klanten de oplossing die je biedt met je e-learning zouden beschrijven? Vraag het dan na bij één of een paar van je huidige klanten.
Voorbeeld: “Na deze e-learning sta jij sterk op je werk” rijmt mooi, maar zegt niet zo heel veel over wat een deelnemer leert.
Dit zegt al veel meer: “Na deze e-learning weet jij hoe je op een krachtige en respectvolle manier ‘nee’ kunt zeggen tegen je collega’s of je baas, zodat je niet weer degene bent die overuren werkt. Zo voel je je beter op je werk en kun je op tijd naar huis.”
Ga echt op zoek naar de juiste woorden. Vraag eens aan een paar klanten wat jouw huidige dienst hem of haar heeft opgeleverd. Schrijf het letterlijk op. Zo voorkom je dat je gedachten toch weer de woorden aanpassen.
Pas wel op dat als iemand al te lang klant bij je is, ze ook hun woorden al hebben aangepast met de kennis die ze inmiddels hebben. Vraag daarom iemand die net bij je start of vraag het in een kennismakingsgesprek. Het is natuurlijk ook een optie om via social media een oproep te doen of je mensen met interesse in jouw dienst mag interviewen.
Dan heb je de meest pure reactie en woorden.
4. Een te hoge of te lage prijs zorgt ook voor minder verkoop
De prijs, altijd een ding bij een e-learning. Wat moet je vragen?
Het is heel makkelijk om een lage prijs te vragen, zodat je verkoop makkelijker is. Maar is dat wel zo? Een lage prijs kan ook de verwachting van de waarde naar beneden brengen.
Met een te hoge prijs, prijs je jezelf letterlijk uit de markt. Maak die prijs dan maar eens waar.
Bij een lage prijs is het nodig dat jij er zelf niet veel tijd in hoeft te steken. Je biedt dan geen individuele hulp. Hooguit het kort beantwoorden van wat e-mails, maar ook dat moet je dan beperken.
Heb je een e-learning die veel waarde biedt eventueel nog gecombineerd met online of live persoonlijke begeleiding, dan zal een hogere prijs wel degelijk kloppen. Zeker als je ook al naam hebt opgebouwd.
Er is geen eenduidig antwoord te geven. Bekijk vooral wat je e-learning oplevert en wat de waarde voor de klant zal zijn. Natuurlijk kun je ook starten met een lagere prijs, die omhoog gaat als de e-learning wat langer draait.
5. Promoten, promoten, promoten
Dan de laatste stap. Je e-learning wordt alleen verkocht als deze bekend raakt bij een groter publiek. Dat bereik je alleen door je e-learning ook te promoten.
Ben je nog bezig met het maken van je e-learning? Start dan al met het laten weten dat deze eraan komt. Prikkel je potentiële klanten en informeer ze vervolgens over het verloop.
Natuurlijk kondig je de nieuwe e-learning groots aan als deze eenmaal af is.
Maar dat is niet alles. Blijf je e-learning onder de aandacht brengen. De ene keer onder aan een blog, de andere keer in een speciaal daarvoor opgesteld bericht op social media.
Heb je een weggever? Dan kun je in een mail daaropvolgend een keer aandacht besteden aan je nieuwe product.
Als laatste: vergeet ook niet om er aandacht aan te besteden op je website 😉. Geef je e-learning een mooie plekje bij je aanbod. Je hebt deze tenslotte niet voor niets gemaakt.