5 redenen om ActiveCampaign te gebruiken
voor jouw e-mailmarketing

activecampaign gebruiken

Dit blog is eerder verschenen op Regelhelden.com

Met e-mailmarketing heb je een middel in handen om je potentiële klanten direct te benaderen. Je berichten komen rechtstreeks in hun mailbox. Zelfs het openen van die mail kun je beïnvloeden met een aansprekende onderwerpregel en door waardevolle berichten te sturen.

Er is geen Facebook of LinkedIn die bepaalt wie jouw berichten te zien krijgt. Een mail wordt vaker geopend, dan een bericht op Facebook getoond wordt aan jouw ideale klant.
Ook hoef je niet te wachten tot ze jouw website per toeval weer eens tegenkomen. Het initiatief ligt bij jou.

Via je nieuwsbrief kun je informatie geven en waardevolle tips delen uit je vakgebied, zodat de lezers vertrouwen krijgen in jou en jouw expertise. De lezer krijgt tijd om je te leren kennen.

Er zijn veel systemen om je nieuwsbrief te versturen.

Wil je weten of ActiveCampaign het systeem voor jou is? Je krijgt een paar redenen op een rij.

Waar wij als ondernemers vaak als eerste naar kijken is de prijs. En ja, dat is belangrijk. De kosten komen tenslotte maandelijks terug. Naarmate je meer adressen op je lijst krijgt, worden alle systemen duurder. Bij je de prijsvergelijking moet je dat ook meenemen.

Belangrijker is het om je af te vragen wat je met een mailsysteem wilt en wat het je aan tijdwinst oplevert. Als je een uur extra kwijt bent om een nieuwsbrief te versturen of omdat je een aanpassing handmatig moet doen, kost dat ook geld.

Kijk vooral met welk systeem jij prettig werkt en wat aan jouw wensen voldoet.

In Nederland zijn 3 systemen populair:

  • ActiveCampaign
  • Mailchimp
  • Autorespond

Dit zijn allemaal goede systemen, met elk hun eigen voordelen. In de rest  van deze blogpost ga ik alleen in op de punten waardoor ik voor ActiveCampaign heb gekozen. Een aantal van deze redenen gelden ook voor de andere systemen. Vergelijk de systemen op basis van wat jij belangrijk vindt en nodig hebt. Je kunt ze gratis uitproberen en er is heel veel informatie over te vinden.

1. Het maken van je nieuwsbrief werkt intuïtief

Bij een systeem dat gemaakt is om je nieuwsbrief te versturen, verwacht je dat de opmaak van je nieuwsbrief niet onnodig veel tijd kost. ActiveCampaign werkt intuïtief en je kunt snel buttons en links toevoegen.

De tijd die het je kost heb je verder zelf in de hand door niet te veel opsmuk te gebruiken.

Voor je lezer is een rustig vormgegeven mail prettiger leesbaar dan een nieuwsbrief met allerlei kolommen en blokken. De mail links zal eerder als een persoonlijke mail worden gezien, dan de rechter. Daardoor wordt deze sneller geopend.

activecampaign nieuwsbrief 1
activecampaign nieuwsbrief

De kleuren van je huisstijl kun je natuurlijk wel gebruiken, dat gaat in alle systemen eenvoudig. Zo ook bij ActiveCampaign. Je plaats snel je logo en een afbeelding. Buttons zijn ook makkelijk toe te voegen in de kleur die jij wilt. En een button klikt op mobiel toch makkelijker dan een link.

 

2. Elk contact staat 1 keer in het systeem

Heb je 2 aanmeldformulieren en heeft een potentiële klant zich bij allebei aangemeld? Dan staat die relatie maar 1 keer in het systeem.
Per mailadres wordt een contact aangemaakt, dus alleen bij aanmelden via verschillende mailadressen staat een contact er tweemaal in.

Bij sommige systemen staat de relatie er dan dubbel in en telt dus dubbel mee.

Contacten kunnen in ActiveCampaign dus op meerdere lijsten staan die te maken hebben met verschillende interesses voor je producten of diensten. Daarnaast kun je labels toekennen, als je nodig vindt. Per contact kun je vervolgens zien op welke lijst diegene staat en welk label eraan gekoppeld is.

Met labels maak je een onderverdeling binnen je lijst. Als je een aanmeldformulier op je website plaats komt de inschrijver op een lijst te staan. Daarnaast kun je dus labels toevoegen.

Stel dat je zakelijke en persoonlijke cursussen geeft. Dan kun je via het aanmeldformulier een vraag laten beantwoorden, waarmee ze aangeven waarin ze geïnteresseerd zijn. Vervolgens koppel je een label ‘zakelijk’ of ‘persoonlijk’ aan het contact.

De nieuwsbrieven over je zakelijke cursus stuur je naar alle contacten met het label zakelijk en de nieuwsbrieven over je persoonlijke cursus naar de contacten met het label ‘persoonlijk’. De e-mails die voor iedereen interessant zijn, stuur je naar de hele lijst.

Via de zoekfunctie kun je de contacten filteren op basis van je labels en dus op basis van de getoonde interesse.

Daarnaast is het fijn dat de contacten niet dubbel meetellen, vooral wanneer je lijst groeit en daardoor je abonnement duurder wordt.

3. Je kunt labels toevoegen na een actie op een mail

Labels en lijsten zijn vooral belangrijk als je bepaalde informatie niet met al je contacten wilt delen, maar met een specifieke groep.

Stel, je hebt een e-book over LinkedIn geschreven. En in plaats van alleen een aanmeldformulier op je website, stuur je dit e-book ook naar je bestaande lezers.
Door op een button in je nieuwsbrief te klikken, kunnen ze het e-book downloaden.

Je kunt dan een label toevoegen aan de lezers die het e-book downloaden.
De blog die je vervolgens schrijft over de nieuwste ontwikkeling op dit platform, stuur je vervolgens alleen naar die personen. Zo weet je dat die lezers geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Hetzelfde geldt voor het geven van een webinar. Voeg een label toe aan de mensen die zich hebben aangemeld of zet ze op een aparte lijst. De opvolgmail stuur je alleen naar die mailadressen die zich hebben aangemeld voor je webinar.

 

4. Een automatische mail serie is goed in te stellen

Een serie van e-mails die automatisch worden verstuurd heet in nieuwsbriefsystemen een automation.  In ActiveCampaign zijn er veel mogelijkheden en toch stel je het makkelijk in. De stappen verbindt je tot een soort organogram met elkaar.

Zo ziet dat er bijvoorbeeld uit:

 

 

Je kunt wachttijd inbouwen, mails na elkaar laten versturen, voorwaarden bepalen…

Een voorwaarde kan bijvoorbeeld zijn dat een volgende mail pas wordt verstuurd als de vorige is geopend. Of dat er op een link is geklikt in die vorige mail.

Via zo’n automation kun je mensen die een weggever hebben aangevraagd eenvoudig een serie opvolgmails sturen. Of je stuurt deelnemers van een workshop vooraf een mail met informatie en achteraf een vragenlijst.

Dit soort zaken stel je 1 keer in, daarna heb je er geen omkijken meer naar.
De mogelijkheden zijn heel divers, bekijk ze maar eens op je gemak.

 

5. Je kunt iemand automatisch van de ene op de andere lijst zetten

Aan het eind van een automation plaats je de gegevens van je lezer met één stap op een andere lijst en verwijder je ze van de huidige lijst.
Stel iemand meldt zich aan voor je nieuwsbrief en je wilt diegene een paar vaste welkomstmails sturen. Na aanmelding komen ze dan op je ‘start’ lijst.
Vervolgens stuur je ze de serie mails en aan het eind daarvan laat je ze van de lijst afhalen en plaatsen op je nieuwsbrief lijst. Vanaf dat moment ontvangen ze de nieuwsbrieven die je naar die hele lijst verstuurd.

Of stel je geeft een workshop, waarbij de deelnemers een aantal mails ontvangen. Na inschrijving komen ze op die lijst terecht én je geeft ze het label ‘workshop’. Je stuurt ze de mails en haalt ze weer van deze lijst af.

Doordat je ze van de lijst haalt, blijft je systeem overzichtelijk. Door het label weet je dat ze de workshop al hebben doorlopen.

Als je nieuwsbrieven gaat sturen over een herhaling van deze workshop, stuur je die niet naar de contacten met het label ‘workshop’.

Dit van lijsten halen en op andere lijsten toevoegen aan de hand van acties die je potentiële klanten uitvoeren, gaat dus eenvoudig. Het is iets wat je in ActiveCampaign veel makkelijker kunt regelen dan in veel andere systemen.

 

Tot slot: Vind jij het vervelend als een systeem in het Engels is of dat je met creditcard moet betalen? ActiveCampaign is aan te schaffen via de Nederlandse website Mailblue.nl. Je hebt dan een Nederlands betaalsysteem en Nederlandse helpdesk.

 

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je nieuwsbriefsysteem? Neem dan eens contact op, ik help je er graag bij.

Laat een reactie achter