Facebookpagina

Facebook. Een prachtig social media kanaal om je praktijk te promoten, zeggen ze.
Maar dan moet je wel berichten verzinnen om er op te plaatsen, afbeelding erbij zetten om aandacht te trekken en likes krijgen. Dat kost tijd, veel tijd als je niet op ideeën komt.

Daarom zet ik hier 10 tips voor je Facebookpagina op een rijtje, zodat jij ideeën op kunt doen om berichten te plaatsen. Sommige kun je ook prima gebruiken voor je andere social media kanalen.

  1. Zorg voor interactie
  2. Deel informatie
  3. Reageer op nieuws
  4. Schrijf een controversieel bericht
  5. Beantwoord veelgestelde vragen
  6. Plaats tips op je Facebook pagina
  7. Reageer op of deel een blog van iemand anders
  8. Laat je praktijk zien
  9. Plaats puzzels of quotes
  10. Actie op je Facebook pagina

1. Zorg voor interactie

Mensen lezen voor hun plezier op Facebook. Het is niet voor niets een sociaal media platform. En Facebook kiest welke berichten ze vaker laten zien. Jouw berichten worden vaker getoond als mensen op je bericht reageren.

Zorg dus voor berichten waarop mensen graag reageren. Maak je bericht niet te algemeen, want dan val je niet op in het overzicht. Waarom zouden ze dan op jouw bericht reageren?

Zorg dat je berichten laten zien wie je bent en wat jij belangrijk vindt. Dan breng je jouw praktijk op de juiste manier in beeld. Hoe authentieker, des te meer reactie je zult krijgen.

Verder heeft het tijd nodig. Het aantal likes op je pagina bepaalt mede aan hoeveel mensen je bericht wordt getoond. Door goede berichten te plaatsen zal gestaag het aantal likes groeien. Je bent niet in één keer van 50 naar 200 likes.

2. Deel informatie

Je kunt je cliënten informeren via je website, maar dan moeten die wel weten te vinden. Je Facebook pagina is een soort voorportaal. Al je daar informatie geeft die jouw potentiële cliënt interessant vindt, zal hij of zij ook op je website kijken.

Als je een blog schrijft, zet dan een link naar het artikel op je Facebook pagina met een prikkelende openingszin. Zo stimuleer je verkeer naar je website.

En als je de juiste informatie geeft en ze willen graag meer van je lezen, geeft de lezer je pagina een like. Geef dus veel informatie weg. Niet over je methodes maar over het resultaat dat werken met jou oplevert. Verder kun je tips geven om dichter bij de oplossing te komen. Je vergroot dan het vertrouwen in jou.

3. Reageer op nieuws

Berichten over actualiteiten worden vaker getoond op Facebook. En er komt sneller reactie op.
Zie je iets in het nieuws dat met jouw werk te maken heeft? Geef dan jouw persoonlijke kijk erop op je pagina.

Ook op Facebook kun je door een # voor je onderwerp te zetten, je onderwerp vindbaar maken. Zeker bij een onderwerp uit het nieuws kun je dit goed inzetten.

4. Schrijf een controversieel bericht

In lijn met het nieuws kun je een controversieel bericht schrijven. Ben jij het oneens met een standpunt of een nieuwsbericht? En ligt het in lijn met wie jij wilt zijn als coach?

Schrijf er dan een bericht over. Leg jouw standpunt goed uit.
Grote kans dat jouw lezers het met je eens zijn (anders zijn ze niet jouw ideale cliënt) en zullen waarschijnlijk reageren. Controversie prikkelt.

Overigens moet je hiervoor wel stevig in je schoenen staan. Een sterke mening kan tot een negatieve reactie leiden. Als je staat voor je mening, moet je hier niet van terugschrikken. Niet iedereen hoeft het met je eens te zijn. Dat kan zelfs helemaal niet.

5. Beantwoord veelgestelde vragen

Krijg je regelmatig dezelfde vraag in je praktijk?
Beantwoord dan zo'n vraag een in een bericht. Dan weet je zeker dat je informatie geeft over iets wat jouw ideale cliënt bezighoudt.

Gebruik voor je bericht de exacte woorden waarmee de vraag aan jou wordt gesteld. Zo is het herkenbaar. Vaak gebruiken we zelf toch net iets meer vaktaal.

6. Plaats tips op je Facebook pagina

Heb je een blog met meerdere tips op je website staan?
Dan kun je elke tip op je Facebook pagina zetten met een link naar je blog. Je kunt bijvoorbeeld de tip in het kort uitleggen in je bericht en in je blog de uitgebreide versie. Zo trek je weer lezers naar je website.

Heb je een weggever met tips?
Plaats dan eens één tip in een bericht. Zet daar een link bij naar de pagina waarop het aanmeldformulier staat, zodat ze ook de rest van je tips kunnen aanvragen.

Mensen zijn vaak op zoek naar gratis tips voor hun probleem. Als ze iets aan je tips hebben, groeit het vertrouwen in jou en zullen ze je gaan volgen. Daarmee bouw je aan een expertstatus.

Pas als mensen zeven tot tien keer iets van je hebben gezien, worden ze cliënt.

7. Reageer op of deel een blog van iemand anders

Als er iemand een goed blog schrijft over een onderwerp dat voor jouw volgers interessant is, deel dan een link naar het blog op je pagina. Om het een persoonlijk tintje te geven, schrijf je in het bericht waarom je dit blog deelt.

Met jouw mening over het blog laat je jezelf zien en waar je voor staat. Zo kun je met een artikel van iemand anders toch iets eigens op je pagina delen.

8. Laat je praktijk zien

Mensen vinden je methode niet zo interessant (behalve als deze echt uniek is). Ze vinden het echter wel leuk om te zien hoe je praktijk eruit ziet. Of om jou te zien als je aan het werk bent.

Een kijkje in de keuken als het ware.
Natuurlijk moet je rekening houden met de privacy van mensen. Maar je kunt een foto maken van je praktijkruimte met of zonder jou. Of een video maken waarin je de ruimte laat zien. Mogelijkheden genoeg.

9. Plaats puzzels of quotes

Er wordt vaak goed gereageerd op puzzels.
Ik vind wel dat je dan op zoek moet gaan naar iets wat bij jou en je praktijk past. Misschien een woordzoeker, waarin je woorden zet die bij jouw lezers passen. Je kunt zelf een woordzoeker maken via woordzoekermaken.nl, woordzoekers.org of woordwolk.nl. Als je een woordwolk maakt, kun je bijvoorbeeld vragen welk woord ze het eerste zien.

Verder zijn quotes populair. Maar ook voor een quote geldt dat die pas voor je werkt als je er een passend bericht bij maakt. Leg uit waarom je deze quote plaatst en mooi vindt. Wat de quote voor jou betekent of wat de link is met jouw werk of privé situatie. Een quote alleen is mooi, maar voegt niets toe voor jouw zichtbaarheid.

10. Actie op je Facebook pagina

Er zijn lezers die genieten van acties. Je kunt dus een actie op je Facebook pagina plaatsen.

Let wel op dat je aan de voorwaarden van Facebook voldoet. Een like, share en win actie mag niet.
Dan loop je zelfs het risico dat je pagina wordt geblokkeerd.

Maar je kunt natuurlijk wel een prijs of korting weggeven aan een originele reactie. Stel een vraag of laat een zin afmaken en verloot een prijs onder de reacties.
Het moet wel iets opleveren voor je potentiële cliënt, dus geen prijs die je normaal ook weggeeft.

Bonus tip:

Ik hoop dat je met deze tips weer volop berichten kunt maken voor je Facebook pagina. Volhouden en je aantal volgers zal toenemen.

Heb jij nou een onderwerp waarbij mensen liever niet laten zien dat ze je volgen? Door schaamte bijvoorbeeld.
Dan kunnen ze er voor kiezen om je pagina te volgen en niet te liken. Dan heb je toch je publiek en blijft het onzichtbaar voor kennissen en vrienden van je volger.

Heel veel succes en laat je me weten welk bericht jij hebt gemaakt naar aanleiding van dit blog?

 

 

Laat een reactie achter